KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

BLAHO UHLÁR

26.8.1951 – 13.7.2024

foto Ctibor Bachratý

Na letošním festivalu Dotyky a spojenia mě až příliš mnoho produkcí – byť navenek alternativních – připadalo jako typická součást dnes silného proudu, v němž je žvanivost vydávána za básnické nadání a konferování o módních tématech za dramatické umění. Hrozně mě to nudilo a stýskalo se mi – na závěrečné besedě jsem to i řekl – po nejlepších slovenských alternativních divadlech se Stokou v čele. Včera ráno, a dřív, než ke mně dospěla zpráva o úmrtí Blaha Uhlára, mi šlo hlavou, že se nejvíc talentovaní stávají obětí těch, které přerostli, tedy lidí průměrných. Je to zákonité, neboť průměrných je nepočítaně, navíc se rádi ujímají funkcí, tedy moci. Neméně zákonité ovšem je, že úroveň dál klesá, mimo jiné proto, že ti původně podprůměrní jsou – hnáni závistí – ještě ambicióznější. Osud Blaha Uhlára je podle mého názoru toho dokladem. Po sametové revoluci, když se ještě funkcionáři báli, že když nebudou na revolucionáře hodní, skončí na kandelábrech, dostala právě založená Stoka podporu, ta však – ač divadlo získávalo mezinárodní renomé – postupně klesala. V uších mi zní Uhlárova historka, jak Stoka obdržela od státu dlouho očekávaný grant, ale až mezi vánočními svátky, peníze proto nemohla využít do konce prosince, stát však přesto trval na tom, že co neprošlo účetnictvím v kalendářním roce, to musí vrátit. A mám dojem, že i s úroky. Přes takové a podobné profesní zážitky Blaho dál dělal své divadla.

Obávám se, že nejhorší zranění mu uštědřili loni jeho kolegové-divadelníci, přesněji čtyři divadelnice a jeden divadelník. Psal jsem o té kauze v článku Systémové chyby č normalizace… v Čechách a na Slovensku https://www.karel-kral.cz/index.php/2023/05/13/systemove-chyby-ci-normalizace-v-cechach-a-na-slovensku/

Cituji:

„Komise slovenského Fondu na podporu umenia rozhodla, že neudělí Blaho Uhlárovi  a jeho divadlu S.T.O.K.A. žádnou podporu na plánované nové projekty. Její vyjádření je povýšené: «Odborná komisia odporúča žiadosť nepodporiť vzhľadom na nejasne definovaný dramaturgický a inscenačný zámer. Rozpočet inscenácie je naddimenzovaný. Vzhľadom na zaužívaný inscenačný postup tvorcov divadla S.T.O.K.A. komisia odporúča žiadateľovi započať inscenačný proces a na základe vygenerovaných tém následne podať žiadosť na tvorbu javiskového diela.» Mně se vybavilo, jak Uhlárovi loni – při příležitosti jeho sedmdesátin – v Bratislavě skládala poklonu nekonečná fronta gratulantů a ejhle, teď je ze zasloužilého mistra alternativní scény bambula, začátečník, který teprve musí moudré udíleče grantu přesvědčit o svých kvalitách. Tohle stanovisko podepsala pětičlenná sestava: Fašiangová Ingrid (generální ředitelka Divadla Nová scéna), Inštitorisová Dagmar(divadelní historička a teoretička), Kičiňová Miriam(ředitelka činohry Slovenského národného divadla), Krištof Martin (dramaturg), Timčíková Zuzana(kritička a teoretička).

Z reakcí na jejich rozhodnutí mi utkvělo, co napsala Dana Silbiger-Sliuková: «Zdá sa mi, že Uhlár bol a je pre mnohých neprijateľný, lebo je jednoducho nepohodlný. Pretože jeho divadlo bolo a zostalo akousi stokou problémov jedinca žijúceho v našej spoločnosti. Bolo to tak vtedy a je to tak aj teraz. Uhlár bol od svojich počiatkov politický a – ako málo kto – nerobil kompromisy. Myslím si, že sa ani dodnes nezmenil. Každý vie, že keď príde Uhlár, dozvieme sa niečo nepríjemné, respektíve niečo, o čom by sme radšej nevedeli, radšej nepočuli. A keď o tom vieme, tak nechceme vedieť. » Souhlasím. Mě v té souvislosti napadlo, že není nad kolegialitu kolegů a že mentálně společnost „dozrála“ do stavu nové normalizace, tedy i náležitého vylučování. Strašidelné je, že to nemusí být – jako za Husáka – vyvoláno nějakým tlakem shora. Inklinace ke kurvárnám je nejspíš lidská přirozenost. A ta, když může, se projeví.“


PŘIPOJUJI V KOPII TEXT O IMPASSE, KTERÝ BYL SOUČÁSTÍ ČLÁNKU HLEDÁNÍ NOVÉ SMLOUVY, SAD 1-2/1992 A SOUPIS TOHO, CO V SOUVISLOSTI S NÍM ZA MÉHO PŮSOBENÍ VYDAL SAD A UVEDL MEZINÁRODNÍ FESTIVAL DIVADLO.


HOVOŘÍ BLAHO UHLÁR

DESET LET PO… (zkrácený záznam besedy, uskutečněné při mezinárodním festivalu DIVADLO’99) – 1999/6/6

PANSKÉ HUNCÚTSTVO (anketa o penězích, smyslu i krizi divadla: na Slovensku – na otázky SADu odpovídají M. Porubjak, V. Fekete, B. Uhlár, D. Majling, E. Kudláč, D. Kárová a S. Hroncová) – 2010/6/73

Slovenské divadlo registrujeM len okrajovo (SADařský rozhovor s B.Uhlárem) /otázky kladl V.Mikulka/ – 2017/6/116

STOKOVITOST ANEB BLAHO UHLAR SE ZPOVÍDÁ (rozhovor Anny Gruskové s Blaho Uhlárem) – 1992/5/56

UHLÁR, Blaho: Náreky živnostníka – 1994/4/58

V NEKONEČNÉM LOCKDOWNU (třetí SADařská anketa z karantény – tentokrát Slovenská, na otázky Karla Krále odpovídají Blaho Uhlár, Michaela Zakuťanská, Andrej Kalinka, Gejza Dezorz, Viliam Klimáček, Ľubomír Burgr, Júlia Rázusová a Sláva Daubnerová) – 2021/2/94

HRY STOKY

BURGR, Ľ. – ČERTEZNI, M. – PIUSSI, L. – PIUSSI, Z. – UHLÁR, B.: Rádio (ze scénáře k inscenaci Dno – Óda na McWorld) – 1999/5/58

BURGr, Ľubo – CHALMOVSKÝ, Milan – HRUBANIČOVÁ, Inge – ZBOROŇ, Vlado: Extrakty a náhrady – 2016/5/133

STOKA (P.Batthyányi, I.Hrubaničová, J.Chmel, L.Kerata, E.Lásková, L.Piussi, Z.Piussi, B.Uhlár, V.Zboroň): Eo ipso – 1994/3/161

STOKA A J.A.PITÍNSKÝ: Komora (Posledná cesta do Bee) – 1996/1/60

STOKA: Medveď (verejná nahrávka rozhlasovej hry slovenskej studenej dramatiky v rámci Mesiaca kultúrneho dedičstva na Slovensku) – 2006/5/159

STOKA: Re re re… – 2017/6/121

STOKA: TRI MONODRÁMY (výběr: Lucia PIUSSI: Milan, Lubomír BURGR: Příjemné ukojenie racionality, Zuza PIUSSI: Kvality citového života) – 1998/2/88

INSCENACE BLAHO UHLÁRA A STOKY REFLEKTOVANÉ V SADu

BURGR, Ľ. – ČERTEZNI, M. – PIUSSI, L. – PIUSSI, Z. – UHLÁR, B.: Dno (Óda na McWorld), režie Blaho Uhlár, Divadlo Stoka, Bratislava (Slovensko), 1998.

(J.Šebesta: Na Dne Stoky – 1999/5/54)

BURGR, Ľubomíra STOKA: Koncert, předvedeno spolu s Anály avantgardy dokořán I v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Brno 97 – Expozice nové hudby.

(J.Herman: Koncert o banalitě a možnostech hudebního divadla – 1997/6/105)

DIVADLO STOKA: Vírus, režie Blaho Uhlár, Divadlo Stoka (Slovensko), 2018.

(B.Etlíková: Za harampádím i tajemnou energií – 2020/1/62)

DYP–INAF (Heavy mental), režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1991.

(J.Šebesta: Stoka – 1994/3/151)

HRUBANIČOVÁ, Ingrid – BURGER, Ľubomír: Nikto, len čajka si omočí nohy v mojich slzách, režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1993.

(J.Šebesta: Stoka – 1994/3/151)

IMPASSE, režie B. Uhlár, Stoka Bratislava, 1991.

(K. Král: Hledání nové smlouvy – 1992/1–2/2)

IMPASSE, režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1991.

(J.Šebesta: Stoka – 1994/3/151)

MONODRÁMY, scénář kolektiv tvůrců, režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1997.

(M.Porubjak: Monology samoty – 1998/2/84)

PIUSSI, Lucia – UHLÁR, Blaho: Z diaľky, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka – Slovensko, 1999.

(J.Šebesta: Stoky Stoky – časť druhá – 2006/2/77)

S.T.O.K.A.: Pokus (v hľadání spirituality), režie Blaho Uhlár, S.T.O.K.A. (Slovensko), 2011.

(J. Škorpil: U nás je to fajn? – 2012/4/112)

STOKA (kolektiv účinkujících): Eo ipso, režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1994.

(J.Šebesta: Stoka – 1994/3/151)

STOKA a KOMPIŠ, Ján: Gala (Kto rozjebal Betlehém), režie B.Uhlár, Divadlo Stoka – Slovensko, 2003.

(J.Šebesta: Stoky Stoky – časť druhá – 2006/2/77)

STOKA a UHLÁR, Blaho: Prelom, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka – Slovensko, 2005.

(J.Šebesta: Stoky Stoky – časť druhá – 2006/2/77)

STOKA: Komisia, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka – Bratislava, 2002.

(J.Šebesta: Stoky Stoky – časť prvá – 2006/1/40)

STOKA: Projektil, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka (Slovensko), 2016.

(V.Mikulka: Seriál Stoka stále běží – 2017/6/104)

STOKA: Re re re…, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka (Slovensko), 2017.

(V.Mikulka: Seriál Stoka stále běží – 2017/6/104)

STOKA: Strata (multimediálna grcanica), režie B.Uhlár, Divadlo Stoka – Slovensko, 2004.

(J.Šebesta: Stoky Stoky – časť druhá – 2006/2/77)

STOKA: Wellness, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka (Slovensko), 2016.

(V.Mikulka: Seriál Stoka stále běží – 2017/6/104)

TVÁŘE (beztextové představy, obsesie a sny), režie Blaho Uhlár, Divadlo Stoka Bratislava, 1997.

(N.Lindovská: Ako sa tváři šťastie? – 1998/6/41)

UHLÁR, B. – KARÁSEK, M. – KOLEKTIV DIVADLA: Kolaps (Kto je kto), režie Blaho Uhlár, Stoka Bratislava, 1991.

(J.Šebesta: Stoka – 1994/3/151)

UHLÁR, B. a kol.: Výhľad, režie B. Uhlár, DISK Trnava (Slovensko), 2007.

(M. Ulmanová: Stoky Stoky V. – 2009/1/26)

UHLÁR, Blaho – MOSNÝ, Braňo – TILAJČÍK, Peter: Neistý grunt (vnútrodruhová agresia), reži B.Uhlár, S.T.O.K.A. (Slovensko), 2012.

(M.Juráni: Od nevšednej agresie k úmrtiu ľudskosti – 2013/3/70)

UHLÁR, Blaho a kol.: Redukcie (Azas), režie B. Uhlár, S.T.O.K.A. (Slovensko), 2008.

(M. Ulmanová: Stoky Stoky V. – 2009/1/26)

UHLÁR, Blaho a kol.: Postfaktótum, režie B.Uhlár, Divadlo Stoka (Slovensko), 2017.

(J.Škorpil: Inde je inde – 2018/4/71)

ZA DEVĚT LET, KDY SAD TVOŘIL PROGRAM MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO, NA NĚM TŘIKRÁT HRÁLA STOKA

1993 – Nikto, len čajka si omočí nohy v mojich slzách

1994 – Eo ipso

1999 – Dno