• Když se láme chleba

    2 – Work

    INSPIRACE DRUHÁ: Claudio Stellato: Work, režie C.Stellato, kromě autora účinkují Joris Baltz, Oscar de Nova de la Fuente, Mathieu Delangle a Nathalie Maufroy, Compagnie Claudio Stellato, jako work in progress předváděno od roku 2018, premiéra 5.2.2020 v Les Halles de Schaerbeek (Belgie) /psáno z představení uvedeného na festivalu Cirkopolis, Palác Akropolis, 15.2.2022/ RADOST Z ANARCHIE Smysl pro humor lidi spojuje i…

  • Když se láme chleba

    NÁRODNÍ KULTURNÍ DĚDICTVÍ A BOHATSTVÍ

    O KOUZLU LOUTEK A JINÝCH MALIČKOSTÍ Hlasování do ankety kritiků mě naučilo psát si v průběhu roku, co se mi líbilo. Tenhle rok ještě neskončil, zaráží mě ovšem, že z devíti mých tipů na inscenaci roku je hned pět loutkových, dvě další příbuzné, tzv. předmětové, tři lze zařadit mezi hudební a nic není činohra. Jistěže je v tom vepsáno, co mě těší víc…

  • Když se láme chleba

    DO RUSKA 1

    Motto: CO VÍME, KAM NÁS OSUD ZAVANE? (Buty, 1997) …YOUR SILENCE WILL NOT PROTECT YOU Jedním z témat jarního semináře kritiky na divadelní vědě Filozofické fakulty byla inscenace lotyšského Národního divadla, uváděná v Praze – zřejmě z propagačních důvodů – pod anglickým názvem The Soft Power (lotyšsky Maigā vara, Měkká síla). Její smyšlený příběh pojednává o londýnském divadelním festivalu, pro nějž je připravována…

  • Když se láme chleba

    DOKUMENTÁRNÍ DIVADLO – MALÝ PRŮVODCE VELKÝM FENOMÉNEM 21. STOLETÍ

    Vyjde letos v Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze: https://namu.cz/ Tato publikace vznikla na Akademii múzických umění v Praze v rámci projektu Karel Král a Karel Haloun: dva příklady českého divadelně-kritického a estetického myšlení po roce 1989 podpořeného z prostředků Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace, kterou poskytlo MŠMT v roce 2025. Autor děkuje za podporu Nadace Český literární…

  • KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

    ROZLOUČENÍ SE CTIBOREM

    Pod tímto názvem se 4. října v Divadle Alfred ve dvoře uskutečnil „večer s přáteli a umělci“. Nás doma složila virová infekce a tak můj příspěvek – mohl se jmenovat třeba O SMRTI A NESMRTELNOSTI CTIBORA TURBY – četl Tomáš Procházka. Podle natočeného úryvku, který jsem dostal, soudím, že to četl pěkně, líp, než bych to dokázal já. Vy si…

  • KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

    BOŽE MŮJ, BABIŠ!?

    Zažil jsem před léty groteskní scénku. Bylo to v době, když Rusko napadlo Ukrajinu a do Čech začali přijíždět utečenci. Tehdy jsem na stanici městského autobusu viděl rozčíleného Roma, který si hlasitě stěžoval, že podpora, kterou dostávají Ukrajinci, správně patří jemu a že mu ji ti Ukrajinci kradou. Myslím, že úspěch volebního PR Babišova ANO vychází ze stejného „názoru“. Babišovi voliči…

  • Když se láme chleba

    53. CIRKUSY V LÉTĚ 2025: 3. JAK SI ŽIVÍ MLADÍ HRAJÍ NA MRTVÉ

    Někdy na přelomu století se na Kašparově kolínském memoriálu hrála produkce nazvaná Le trou du puits de La mine od Compagnie Pas-vu-pa-pris. Potěšila Ctibora Turbu. Nebyl však zcela nekritický. To, co v SADu na adresu onoho díla vyřkl J.D.Cook, se velmi shodovalo se Ctiborovým názorem: „Účinkující, kteří měli za výpravu zrezavělou důlní věž, ukazovali život coby špinavou existenci špinavých horníků. Žádné…

  • Když se láme chleba

    52. CIRKUSY V LÉTĚ 2025: 2. DALŠÍ NOVÝ STARÝ CIRKUS

    Že návraty ke starému cirkusu jsou silným odvětvím cirkusu nového letos ukázaly oba pražské festivaly. Z okteta zahraničních hostů na jejich programu byla taková většina.   Bylo-li Strano pocitem obraz z venkovské minulosti, pak u Poi španělského hosta na letošní Areně, Guillema Vizcaína a souboru Cia D’es Tro, nešlo o pocit. Poi je skanzen. Ožívají v něm výjevy, jež známe z těch obrázků…

  • Když se láme chleba

    51. CIRKUSY V LÉTĚ 2025: 1. CIRKUS, KTERÝ FABULUJE A MLUVÍ

    Je známo, že starý cirkus, který okouzloval předváděním úžasných schopností akrobatů, žonglérů, krotitelů a podobných nadlidí, byl tzv. novým cirkusem povýšen na umělečtější umění tím, že atrakce zdivadelnil a souběžně zlidštil, tedy např. přestal ukazovat člověka jako vládce nad zvířaty. Ne, že by teď cirkusoví umělci vystačili s běžnějšími lidskými schopnostmi, jen mají i jiné ambice. Uvádět v úžas už by neměla…

  • KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

    MARTIN UČÍK – BOHNICKÁ DIVADELNÍ SPOLEČNOST

    Jako vzpomínku na nenápadného herce Martina Učíka (5.12.1955-8.8.2025) si zde dovolím připomenout jeho průkopnickou roli na poli divadla, které nemá za primární cíl vytvoření uměleckého díla. Myslím tím práci v Bohnické divadelní společnosti, kde režíroval. Dařilo se mu nejen pomáhat pacientům psychiatrické léčebny, otvírat také jejich talent a spolu s nimi vytvořil v roce 1992 i pozoruhodnou inscenaci nazvanou Archa.…

  • KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

    ČESKÁ ANABÁZE AMERIČANA ROBERTA WILSONA (4.10.1941-31.7.2025)

    Sepsat během let titulní příběh nebyl můj záměr. To způsobily okolnosti. Chybí jen text o první Wilsonově české stopě. Tu zanechal Doctor Faustus Lights the Lights Gertrudy Steinové, inscenace z berlínské školy dramatického umění Ernsta Busche, která v roce 1994 hostovala v pražské Arše (o ní v SADu psali Milan Lukeš a Věra Ptáčková). To náhoda, díky které je příběh orámován párem odboček, reflexemi…