Když se láme chleba

Když se láme chleba – soupis a témata dosud zveřejněných „inspirací“

Pandemie vyvolala pocit, že se láme chleba, že se svět mění a ne k lepšímu. Vědecky se říká, že se mění paradigma. V divadelní oblasti se však náznaky změny nekryjí s počátkem pandemie, předcházejí jí, navíc by to nemusely být změny k horšímu. Rád bych sledoval, kde a jak se projevují, a to na základě konkrétních produkcí. Mé psaní, které chápejte jako záznam postupného mapování, kdy se k textům a tématům budu vracet, by měly doplňovat promluvy a polemická vyjádření hostů. (leden 2022)

Ještě v lednu se zdálo, že zásadní vliv na změny paradigmatu má v současnosti koronavirus, ten sice nezmizel (lidí na něj u nás umírá stále hodně), jeho pozici však převzal ruský útok na Ukrajinu. Chleba se nejspíš bude lámat z několika stran. (1.3.2022)

INSPIRACE 2022

1 – Konference nepřítomných, tvůrci a režie Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel, Rimini Protokoll (Německo), 2021   – dokumentární divadlo / diváci na scéně místo „expertů všedního dne“ (k témuž Michal Čunderle, 10.10.22) /// 2 – Work, autor a režie Claudio Stellato, Compagnie Claudio Stellato (Belgie), 2020  – radost z anarchie / travestie a rituál /// 3 – Putinovi agenti, režie Petra Tejnorová, Temporary Collective (Česko), 2019 – dokumentární live cinema, hra s diváky /// 4 – Muž z Malty, námět a režie Štěpán Pechar, Dekkadancers (Česko), 2021 – nová fúze: stand-up comedy a taneční divadlo / kouzlo dokonalosti /// 5 – Burgán, připravili Hybler, Dörner, Procházka, Svatoš, Švábová, Havlová, Němec, Němec a Skála, Handa Gote research & development (Česko), 2022 – rituál stárnutí / temná stránka humoru bez smíchu /// 6 – Pirandello: Každý má svou pravdu, režie Michal Vajdička, Dejvické divadlo, 2022 – chvála smíchu /// Zánik nebo zrod? – téma není drama – o trendech současného divadla /// 7 – Generácia Z – Krása nevídaná, režie Zuzana Fialová, Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava (Slovensko), 2022 – divadlo jako demonstrace / sdílení nenávisti /// 8 Roľa, režie Veronika Malgot, Divadlo NUDE (Slovensko), 2021 + Za bílou velrybu, režie Petra Tejnorová, Terén-CED (Česko), 2020 – site-specific rituál + rituál jako divadelní mše /// 9 Liebestod, režie Angélica Liddell, Atra Bilis Teatro (Španělsko), 2021 – další rituál, krvavý /// 10 – Art Casino, koncept a režie Petr Boháč a Miřenka Čechová, Spitfire Company (Česko), 2022 – možnosti fúze: divadelní casino /// 11 – Par le Boudu, Bonaventure Gacon (Francie), 2001 – starý nový cirkus /// 12 Sono io?, koncept, režie a provedení Danny Ronaldo a Pepijn Ronaldo, Circus Ronaldo (Belgie), 2021 – nový starý cirkus /// Imerzivní divadlo – tři fikce /// 13 – Terces, koncepce a režie Johann Le Guillerm, Cirque ici (Francie), 2020 – stvořitel a jeho mobily / aliance nového cirkusu s výtvarným uměním a vědou /// 14 – Thom Monckton, Wes Peden a Niko Votkin: Optimismi, režie Sanna Silvennoinen, Cirko Aereo (Finsko), 2022  – trio specialistů / exkluzivita a autorské divadlo /// 15 – 887, autor a režie Robert Lepage, Ex Machina (Kanada), 2015 – dokumentární, autorské vzpomínání / krása technologického divadla /// 16 – Aucune idée, koncepce a režie Christoph Marthaler, Théâtre Vidy-Lausanne (Švýcarsko), 2021 – Théâtre musical / krása trouchnivění /// 17 – Strachy, Miřenka Čechová a Alice Koubová, Tantehorse (Česko), 2022 – divadlo, které nechce hrát divadlo /// 18 – Agda Bavi Pain & Gejza Dezorz: Dukla: údolie smrti, Dezorzovo lútkové divadlo (Slovensko), 2021 – live cinema / válka a montáž atrakcí /// 19 – Moskva-Dačnoje, Daria Gosteva (Rusko-Česko), 2022– dokumentární loutkové divadlo / holčičí hry /// 20 – Edukace uměním a hrou: Karlovo Nové Město, vytvořili Mirka Vydrová, Martin Falář, Hana Hüblová a Richard Fiala, Divadlo Bořivoj (Česko), 2016 + Die Reise, režie Anna Klimešová, Terén (Česko) a Landestheater Niederösterreich v Sankt Pölten (Rakousko), 2022 + Stavovské národu!, režie Petra Tejnorová, Národní divadlo (Česko), 2022 + Artpark /// 21 – Ještě jednou Stavovské národu! – dokument / Číst a nezapomínat

INSPIRACE 2023

22- Dead End, připravily Anna Romanova, Maria Komarova, Světlana Silič a Theresa Schrezenmeir, PYL (Rusko, Bělorusko, Německo, Česko), 2019  i Svobodová a Nikl  – mezi divadlem, galerií a dětským hřištěm /// 23 – Žena na Měsíci, připravili Jan Dőrner, Milena Dőrnerová, Jan Kalivoda, Štěpánka Pencová a Vojta Švejda, Wariot Ideal (Česko), 2022 i 100 nejkrásnějších českých básní, režie Jiří Adámek, Divadlo Komedie, 20021 a Už není třeba dělat vůbec nic, režie Jan Frič, Divadlo v Dlouhé, 2023  – anarchistický rituál / alchymistická transmutace formou grotesky / život v koláži  ///  24 – Šibřinky, autorský tým:Jan Dörner, Tomáš Procházka, Robert Smolík, Veronika Švábová, Leoš Kropáček, Nataša Mikulová, Vojtěch Procházka, Václav Kalivoda, Jan Kalivoda, Jonáš Svatoš, Jakub Hybler a další, Handa Gote research & development (Česko), 2023 – rituál spojený s konzumací piva a různých kulturních akcí /// 25 – Victor Haïm: Valčík náhody, režie Michal Vajdička, Divadlo v Dlouhé (Česko), 2023 – herecký koncert s dovětkem AI v roli kritika /// 26 – Mortel Jus de Mortel, Le Mur de la Mort (Francie) – motocyklistická stěna smrti čili kouzlo retra /// 27 – Sme krajina, režie Petra Tejnorová, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene (Slovensko), 2023 – ekologie i ekologie ducha čili dokumentární divadlo a obnova paměti v rozsvíceném sále /// 28 – Terra Apathy, libreto Iveta Ditte Jurčová a Ela Lehotská, režie I.Ditte Jurčová, Divadlo Pôtoň (Slovensko), 2022 – ekologie a dokument, hudebně recitační performance /// 29 – Maña, koncepce, tvorba a režie Manolo Alcántara, Cia Manolo Alcántara (Katalánsko / Španělsko/), 2022 – přitažlivá krása práce /// 30 – Iokasté, autor a režie Lukáš Brutovský, Městská divadla pražská – Divadlo Komedie (Česko) a Slovenské komorní divadlo Martin (Slovensko), 2022 – od antidramatu k poezii / básnicko-divadelní hra asociací a female face /// 31 – Michaela Zakuťanská: Tí druhí, režie Jozef Vlk, Offline (Slovensko), 2022 – rituál pochybností / pravda a podvrh /// 32 – …A ciel ouvert, námět, realizace, scénografie a účinkující Victor Cathala a Kati Pikkarainen,  Cirque Aïtal (Francie), 2022 + Bitbybit, koncept Simon Bruyninckx, Vincent Bruyninckx a Kasper Vandenberghe, Collectif Malunés & Movedbymatter (Belgie), 2021 –  nový + post-současný cirkus – nadšení + jemnější emoce /// Mystifkace – Vzpomínky na togoland souboru Handa Gote research & development (Česko), 2021 v článku vydaném téhož roku v SADu /// 33 – Fragment, podle Čechova, idea a režie Dmitrij Krymov, Klaipédos dramos teatras (Litva), 2023 – iluze a antiiluze / zkáza a krása /// 34 – Deti, režie Michal Vajdička, Slovenské národne divadlo (Slovensko), 2023 – oživlé muzeum antipatie /// 35 – Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji, autor a režie Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa, Krakov a Teatr im. Żeromskiego, Kielce (Polsko), 2023  – dokumentární rituál o utrpení /// 36 – Já, kimči + Řevnice, lice slepá, Petra Hůlová-Petr Vrba-Jiří Havlíček (Pavel Havrda), Alfred ve dvoře (Česko), 2022 + 2023 – dialog umělců: autofikční dokument + kolážovitý dokument tápání /// 37 – Burt Turrido. An Opera, text a režie Kelly Copper a Pavol Liška,  Nature Theatre of Oklahoma (USA), 2021 – kutilové, pokleslé žánry a mystifikace /// 38 – Dějiny násilí, dle prózy Édouarda Louise, režie Thomas Ostermeier, Schaubühne (Německo), 2018 – live cinema, násilí a kýč /// 39 – Původní les aneb Kdo teď bude roznášet mor?, idea a realizace Wariot Ideal (Česko) a kolektiv (M.Dörnerová, M.Máchová, V.Švejda, J.Dörner, J.Kalivoda, J.Kniha, M.Zika, J.Brejcha, M.Špetlík, L.Bouzek, J.Wiesner, M.Cáb, A.Kupelyan), 2023 + Těžké divadlo, připravili Frieda Gawenda, Daria Gosteva, Tomáš Kočí, Vavřinec Němec, KHWOSHCH (Německo, Rusko, Česko), 2023 – práce na zkáze + práce jak na kostele

* SHRNUTÍ *

Už tento soupis naznačuje, k čemu podle mého názoru současné divadlo tenduje. Např.: dokumentární divadlo – různé podoby rituálu – cirkus starý a nový i post-současný – imerzivní divadlo – live-cinema a jiné fúze a aliance divadla s jiným uměním i vědou – théâtre musical –  edukativní divadlo a jiné formy divadla, které primárně nechce být uměním – kutilství, dětské hry a „ohromné maličkosti“ – práce jako umění – poezie místo dramatu – koláž místo „pevného“ tvaru – mystifikace – divadlo bez herců…, ale např. tendence nenové, leč zažívající renesanci: ryzí komedie, herecký koncert…

Jako budu rád pokračovat v „inspiracích“ mapujících ony tendence, pokusím se i o tematická shrnutí. První patří dokumentárnímu divadlu.


Vytvořeno za finanční podpory Státního fondu kultury.